Ebben a tanévben egy év kihagyás után újabb pályázattal veszünk részt az "Otthon az erdőben" országos pályázati kiírásban.
Az idei tanév programvezetője Bödör-Pászti Emőke kollégánk, akinek köszönöm, hogy vállára vette a feladatot, hogy alsós és felsős kollégáival karöltve olyan tevékenységeket szervez a diákoknak, amelyek a természetmegfigyelésre buzdítják diákjaikat.
A fenti képsorozatot Emőke néni készítette a Naplás-tó melletti Cinkotai-erdőben.
Pályázatában arra vállalkozott, hogy az iskolánk közelében lévő Cinkotai erdő és a mellette elhelyezkedő Naplás-tó környékén vagy az iskola udvarán vizsgálódjanak. Ezt követően az iskolában működő „öko”-szakköri foglalkozások keretein belül lehet majd a begyűjtött adatokat dokumentálni és számítógépbe vinni, a feladatlapokat, plakátokat, játékokat és eszközöket közösen, csoportokban elkészíteni. Szándéka szerint az alsósok és felsősök időnként közösen vállalnak majd feladatot.
A felsősök feladata az erdő és a tó élőhelyének feltérképezése, majd folyamatos megfigyelése ősztől tavaszig, összesen 8 hónapon keresztül, havi 2 alkalommal. Így lehetőség lesz minden évszakban az erdő és a tó életközösségét és az ember természetalakító munkáját megfigyelni. Ezeken a területeken élő növény-és állatfajok nyomon követése, dokumentálása, a köztük lévő kapcsolatok megfigyelése. A leggyakoribb fafajok feltérképezése és megvizsgálása a cserjeszinttől egészen a lombkorona szintig. Megvizsgáljuk az erdőt, mint életközösséget, illetve 1-1 fa biodiverzitását egyaránt. Gondolok itt a kopogtató ernyőzés, fűhálózás, rovarcsapdák kihelyezésére, rovarnézegetők használata. A multi funkciós meteorológiai mérőállomás használata és az adatok dokumentálása.
A nagyobbak készíthetnek saját turista térképet az alsósok számára. A növény és állatfajokból határozólapokat, illetve információs táblákat készítünk fajnévvel és leírásukkal. A Méta természetességmérő alkalmazásával felmérjük a terep természetességét. Az emberi beavatkozásokról tanulmány készítése, fotók alapján dokumentálása és javaslat tétel a megelőzésről és a helyreállításról. Esetleges publikáció a helyi újságban a környezettudatos gondolkodásra nevelés céljából.
Alsósok ősszel a fákról rajzokat és fotókat készítenek, törzs- és levéllenyomatok készítésére vállalkoznak papírból zsírkrétával, esetleg gipszből. A fák erezetének vizsgálata, levélgyűjtemény készítése, osztályonként 1-1 plakát készítése vár rájuk. Segítségül használják a pontos fajmeghatározáshoz az „Élet szigete” határozólapokat. Téli terméskép, montázskép készítése az erdőből gyűjtött termésekből.
Tavasszal a víz világnapja alkalmából a Naplás-tó vízének vízminőség vizsgálata környezetvédelmi detektív koffer használatával történik majd. Illetve a föld napja alkalmából mesemondó versenyt rendeznek majd az erdőben élő állatokról és növényekről.
A madarak és fák napján egy ornitológus hívunk meg, aki előadást tart az erdőben élő madarakról, megfigyelik őket távcsővel és madárhangokat hallgatnak.
Én erőt, kitartást és kreativitást kívánok kollégáimnak ehhez a szép feladathoz!
Raffay Gábor mb ig
Utolsó kommentek